Niefarmakologiczne metody łagodzenia bólu

Tagi: ból porodowy | poród | poród aktywny

To metody, które nie likwidują bólu całkowicie, ale też nie zaburzają fizjologicznego mechanizmu porodu. Niektóre z nich (np. zanurzenie w wodzie, ruch i pozycje wertykalne) wpływają na sprawniejszy przebieg porodu.

 

  • Zadbaj o swój komfort i poczucie bezpieczeństwa
Przed porodem możesz zminimalizować stres i nastawić się pozytywnie - idź do szkoły rodzenia, poproś bliską osobę (męża, przyjaciółkę, mamę), aby towarzyszyła Ci podczas tego wydarzenia, wybierz takie miejsce do porodu, które wzbudza Twoje zaufanie.

  • Bądź aktywna w czasie porodu
Ruch jest naturalnym sposobem radzenia sobie z bólem i napięciem w ciele. Wypróbuj pozycje znane Ci ze szkoły rodzenia, możesz także spacerować, tańczyć, kołysać się, kucać, korzystać z pomocnych sprzętów - gumowej piłki, worka sako, drabinek. Przykłady wertykalnych pozycji porodowych

  • Zrelaksuj się i rozluźnij
W czasie porodu koncentruj się na oddychaniu i wyobraź sobie, że z każdym wydechem wypuszczasz napięcie ze swojego ciała. Unikaj wstrzymywania oddechu, gdyż to w krótkim czasie spowoduje większy ból i zmęczenie. Wykorzystaj każdą przerwę między skurczami na odpoczynek, oprzyj się o poduszki lub worek sako, zamknij oczy, wyrównaj oddech.

  • Spróbuj masażu
Poproś osobę towarzyszącą, aby w czasie skurczu masowała najbardziej bolesne miejsca. Najczęściej kobiety odczuwają ból okolicy lędźwiowo-krzyżowej, ponieważ nerwy dochodzące do narządów i mięśni miednicy pochodzą właśnie z dolnego odcinka kręgosłupa. Do masażu przyjmij wygodną dla Ciebie pozycję, ręce osoby masującej powinny być ciepłe. Użyjcie olejku łagodzącego tarcie o skórę. Jak masować podczas porodu - wskazówki

  • Zastosuj zimne lub cieple okłady
Przykładaj je na dół brzucha, okolice kości krzyżowej, krocze. Do ciepłych okładów możesz wykorzystać butelki z gorącą wodą, ogrzane ręczniki, koc elektryczny, kompresy żelowe, strumień ciepłej wody. Do zimnych - np. kawałki lodu owinięte w pieluszkę. Zastosuj ciepłe i zimne okłady naprzemiennie, aby zapobiec niedokrwieniu masowanej w ten sposób okolicy ciała.

  • Zanurz się w wodzie
W wodzie będziesz czuła się lżejsza i łatwiej się zrelaksujesz. Ciśnienie wody w jednakowy sposób oddziałuje na całą powierzchnię Twojego ciała, minimalizując odczucie bólu i zwiększając wydzielanie endorfin. W wodzie poprawia się krążenie krwi oraz dotlenienie mięśni, łożyska oraz dziecka. Jeśli nie masz możliwości skorzystania z wanny w czasie porodu, wejdź pod prysznic. Dźwięk płynącej wody wpływa rozluźniająco, a jej strumieniem możesz masować plecy bądź brzuch.

  • Wydawaj dźwięki
Wydawanie dźwięków rozluźnia, dodaje sił i energii, uwalnia napięcie i pobudza wydzielanie endorfin. Z siły dźwięku korzystają sportowcy: tenisiści, karatecy, ciężarowcy. Gdy zaciskasz usta, tłumiąc w sobie krzyk, jednocześnie napinasz całe ciało, co wzmaga odczuwanie bólu. Otwarcie ust i wydawanie dźwięków rozluźnia mięśnie krocza i dodaje energii.

sasakawa copy

sasakawa copy

sasakawa copy

jeden procent

konferencje2016.jpg

kobiety mowia www

zorganizuj pokaz filmu zielony

baza porodowek

sasakawa copy

raporty red

iconka zamow publikacje

iconka lektury obowiazkowe