Dieta w ciąży, czyli krótki poradnik dotyczący żywienia kobiety ciężarnej

To, że zdrowia dieta jest ważna, wiemy wszyscy. To, że zdrowa dieta w ciąży jest szczególnie ważna, też wiemy. Jak ma wyglądać dokładnie dieta? To już nie jest takie oczywiste. Czy dbasz o to, ile porcji określonych produktów zgodnie z zaleceniami jesz? Pewnie nie, bo na co dzień nie masz na to czasu. Ciąża jest jednak szczególnym czasem, bo jesteś w „dwupaku”. Wszystko, co robisz, bezpośrednio wpływa na Twoje dziecko.

To właśnie teraz jest czas, żeby świadomie zadbać o swoje żywienie. Przez prawidłową dietę zgromadzisz w organizmie zapasy, co wpłynie na prawidłowy przebieg ciąży, przygotowanie ciała do porodu i laktacji. A co najważniejsze, zdrowa dieta wpływa również na rozwój dziecka w okresie płodowym oraz na jego stan zdrowia w okresie dzieciństwa i w życiu dorosłym. Jeżeli teraz poprawisz swój stan odżywienia,  później też łatwiej będzie Ci kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe u dziecka. Tak naprawdę zapotrzebowanie na energię wzrasta podczas ciąży nieznacznie.  W tym czasie wzrasta natomiast zapotrzebowanie na niektóre, bardzo ważne składniki odżywcze. Prawidłowy przyrost masy ciała w ciąży jest zależny od BMI przed ciążą. Przyjmuje się, że u kobiety z prawidłową masą ciała wynosi średnio ok. 12 kg.


No dobrze, wiemy już, dlaczego prawidłowe żywienie w ciąży jest takie ważne, ale nie wiemy jeszcze, co dokładnie, ile i co mamy jeść. W takim razie zabieram Cię na zakupy.


1. PIEKARNIA
Kupmy pieczywo razowe albo graham. Ciemne, z pełnego przemiału.


2. PÓŁKA Z MAKARONAMI, KASZAMI ITD.
Tutaj kupimy coś na obiad. Kasze gruboziarniste, makarony z pełnego ziarna, mąkę pełnoziarnistą. Na tej półce znajdziemy też płatki owsiane.Te produkty kupuj często, bo produkty zbożowe są głównym źródłem naszej energii.


3. PUNKT Z PRZETWORAMI MLECZNYMI
Co mamy na liście zakupów? Mleko, jogurty, kefiry, maślanki, sery żółte, twarogowe. To wszystko dostarczy Ci superważnych aminokwasów i wapnia.


4. SKLEP Z RYBAMI I RZEŹNIA
Potrzebujesz białka, witamin, jodu, fluoru, kwasów DHA itd. Kupmy jakieś chude mięso. Wołowe, cielęce, wieprzowe lub drób. Co lubisz. Z ryb tylko te, które mają najmniej rtęci. Dlatego nie kupimy śledzi i łososia bałtyckiego.


5. WARZYWNIAK
Zaprzyjaźnisz się z Panią z warzywniaka, bo tutaj będziesz w ciąży często. Owoce i warzywa mają różne witaminy, dlatego kupimy różne, żeby było różnorodnie. Kupmy to, co ma dużo folianów. Sałatę, pomidory, natkę pietruszki, szpinak, zielony groszek, brokuły, marchew, pomarańcze, grejpfruty. Też takie, które mają dużo witaminy C. Ogórki kiszone, kapustę kiszoną, paprykę itd. Kupimy też rośliny strączkowe.
A! I musimy jeszcze kupić wodę, jajka, jakiś olej roślinny. To też jest ważne.


Oczywiście stoisko ze słodyczami, papierosami i alkoholem ominiemy.


Dam Ci jeszcze taką krótką, ale bardzo ważną ściągę stworzoną przez specjalistów:

dieta 
*Wielkość porcji:
1 kromka chleba,1/2 filiżanki ryżu, kaszy,1 szklanka mleka,1 plasterek sera, mięso 100-125 g, ryby 125-150 gramów, jajko 1 ,1 owoc,1 kubek surowych warzyw, ½ kubka gotowanych warzyw itd.

Reasumując.
Wybieramy sprawdzone, dobrej jakości i prawidłowo przechowywane produkty. Unikamy produktów niezdrowych. Dokładnie myjemy owoce i warzywa. Wybieramy produkty sezonowe. Pamiętamy, żeby dieta była różnorodna i żeby dostarczyć wszystkich produktów.


Czyli świadomie komponujemy posiłki, przez co mamy pewność, że naprawdę się zdrowo odżywiamy.
Ps. Dziękuję za wspólne zakupy.


Ilona Kuczerawy – położna, absolwentka Położnictwa na Śląskim Uniwersytecie Medycznym i Żywienia Klinicznego na Uniwersytecie Jagiellońskim. Współautorka bloga Mataja.pl - bloga o ciąży i rodzicielstwie opartego na badaniach naukowych.


Źródła
1.    Nehring-Gugulska M., Żukowska-Rubik M., Pietkiewicz A.: „Karmienie piersią w teorii i praktyce”. Medycyna Praktyczna 2012.
2.    Jarosz M.:” Normy żywienia dla populacji polskiej-nowelizacja”.2012.
3.    Wielgoś M.: „Żywienie kobiet w ciąży”.2013.
4.    http://www.kobiety,med,pl/cnol/



naklejka do uzytku

sasakawa copy

sasakawa copy

http://www.rodzicpoludzku.pl/dokumenty/grafika/konfa_szczecin_na%20www.png

sasakawa copy

jeden procent

raporty red

raporty red

zorganizuj pokaz filmu zielony

baza porodowek

iconka zamow publikacje

kobiety mowia www

sasakawa copy

iconka lektury obowiazkowe