Typowe dolegliwości w ciąży i jak sobie z nimi radzić?

Tagi: ciąża | nudności | zaparcia | zgaga | zioła | żylaki

Ciąża to nie choroba, lecz stan fizjologiczny. Twoje ciało jest przygotowane do noszenia, karmienia i urodzenia dziecka. Prawdą jest jednak, że Twój organizm musi sprostać wielu wyzwaniom. Przyjrzyjmy się najczęstszym problemom, z którymi możesz spotkać się w ciąży:


Nudności i wymioty
Mogą wystąpić już w 3. tygodniu ciąży. Żeby sobie pomóc:
  • Zjedz coś po przebudzeniu, najlepiej zanim wstaniesz.
  • Jedz potrawy, na które masz chęć.
  • Jedz mniej, ale częściej. Zadbaj, aby posiłki były urozmaicone.
  • Nie popijaj bezpośrednio po posiłku, ale odczekaj ok. 20-30 min.
  • Unikaj kawy i ciężkostrawnych, smażonych, ostro przyprawianych potraw.
  • Więcej odpoczywaj.
  • Używaj w swojej diecie imbiru - naturalnego środka zapobiegającego nudnościom i wymiotom.
  • Jeżeli drażnią Cię zapachy jedzenia, poproś kogoś, by pomógł Ci w gotowaniu. Wybieraj potrawy o neutralnym dla Ciebie zapachu.
  • Zadbaj o odpowiednią ilość witamin z grupy B, a zwłaszcza witaminy B6 w swojej diecie. Witamina ta występuje w pełnych ziarnach zbóż, wątróbce, drożdżach, ziemniakach (pieczonych ze skórką lub gotowanych w mundurkach), w brokułach i szpinaku.
  • Pij napar z majeranku (1 łyżeczka na szklankę wrzątku); jeśli nie lubisz pić ziół, możesz po prostu zjeść płaską łyżeczkę majeranku.

Zgaga
Jest to dolegliwość związana z rozluźniającym działaniem progesteronu, uciskiem powiększającej się macicy na żołądek i narządy jamy brzusznej, a także zwiększeniem kwasoty i ilości pepsyny w  żołądku. Zazwyczaj daje o sobie znać na początku ciąży i w trzecim trymestrze. Żeby sobie pomóc:
  • Unikaj nadmiaru słodyczy, a jeśli zgaga bardzo Ci dokucza, zrezygnuj z nich w ogóle. Unikaj także potraw pikantnych, mocno doprawionych, gorących, tłustych.
  • Nie jedz dużo na raz - lepiej częściej, lecz małymi porcjami.
  • Unikaj pozycji leżącej po posiłku. Kolację zjedz najpóźniej 2 godz. przed położeniem się. Jeżeli się jednak zdarzy, że jadłaś niedługo przed snem, nie kładź się całkiem płasko, lecz z głową nieco wyżej.
  • Podobnie jak w przypadku nudności, pomocny bywa majeranek. Leki zobojętniające kwas żołądkowy stosuj tylko wtedy, gdy są naprawdę niezbędne. Unikaj zawierających glin (aluminium) oraz sody oczyszczonej - mogą prowadzić do zatrzymywania w organizmie wody.
  • Pamiętaj również o odpowiedniej dawce ruchu - najlepiej umiarkowanego wysiłku na świeżym powietrzu. To pomoże w uregulowaniu pracy jelit.

Zaparcia
Wynikają z działania progesteronu na mięśniówkę jelit. Dbanie o regularne wypróżnienia to profilaktyka wielu dolegliwości - m.in. tzw. hemoroidów, czyli żylaków odbytu, a także żylaków. Żeby sobie pomóc:
  • Stosuj właściwą dietę bogatą w błonnik - jedz dużo świeżych warzyw i owoców, a także pieczywo razowe, otręby oraz kasze. Mocna herbata, słodycze działają zapierająco - lepiej więc ich unikać.
  • Nie zapominaj o odpowiedniej ilości płynów. Dobrej pracy jelit sprzyja m.in. szklanka wody z miodem wypita na czczo.
  • Nie stosuj bez konsultacji z lekarzem środków przeczyszczających - chemicznych ani nawet ziołowych. Niektóre z nich mogą wywołać przedwczesne skurcze macicy. Bezpiecznym "lekiem" są śliwki suszone - w postaci samych owoców lub ugotowanego z nich kompotu.
  • Gimnastykuj się. Pomocne są tu zwłaszcza ćwiczenia mięśni dna miednicy mniejszej (tzw. ćwiczenia Kegla). Również spacery - jak każda forma ruchu - poprawiają perystaltykę.
  • Jeżeli bierzesz żelazo, może ono nasilać Twoje dolegliwości. Być może konieczna będzie zmiana preparatu. Czasem do uzupełnienia zwiększonego w ciąży zapotrzebowania na żelazo wystarczy odpowiednia dieta: picie świeżych soków z buraka i marchewki (w proporcji 1/3); bogatym źródłem żelaza jest także wątróbka, suszone morele, orzechy, nasiona dyni i słonecznika, rodzynki, kiełki, zielona pietruszka. Warto pamiętać, że witaminy i minerały dostarczane organizmowi w postaci naturalnej wchłaniane są przez jelita ok. 100 razy lepiej niż te otrzymywane drogą chemiczną.

Żylaki
To częsta dolegliwość w ciąży. Statystyki podają, że ma je ok. 1/3 "pierwiastek" i aż ponad połowa mam będących w kolejnej ciąży. Powstawaniu żylaków sprzyja działanie progesteronu rozluźniające tkankę łączną, a także ucisk powiększającej się macicy na żyłę główną dolną (odprowadzającą krew z dolnej części ciała do serca). Dochodzi do nich zwłaszcza u kobiet, które miały je już przed ciążą lub genetycznie mają predyspozycje do słabszych żył; ryzyko to rośnie też wtedy, gdy kobieta pali (lub paliła), gdy stosowała hormonalne środki antykoncepcyjne. Dlatego od początku ciąży powinnaś dbać o swoje żyły, nawet jeśli problem żylaków na razie cię nie dotyczy:
  • Dbaj o właściwą dietę, bogatą w witaminy E, B6, C, krzem, błonnik, zapobiegaj zaparciom i nie dopuść do powstania nadwagi.
  • Unikaj długiego stania oraz siedzenia z "nogą na nogę".
  • Odpoczywaj co jakiś czas z nogami uniesionymi - do poziomu lub nieco wyżej.
  • Nie noś podkolanówek ani skarpetek z mocnym ściągaczem.
  • Gimnastykuj się! To naprawdę bardzo ważne, ponieważ praca mięśni miednicy małej, i kończyn dolnych pomaga w odpływie krwi żylnej.
  • Zwróć uwagę na swój oddech. Głęboki, przeponowy oddech działa jak pompa mięśniowa tłocząca odtlenowaną krew do serca.
  • Unikaj gorących kąpieli. Kończ kąpiel obmyciem nóg zimną lub chłodną wodą.
Jeżeli masz już żylaki, stosując oczywiście powyższe rady, możesz pomóc sobie w następujący sposób:
  • Zastosuj leczenie uciskowe - używaj rajstop przeciwżylakowych lub opasek z bandaża elastycznego. Pamiętaj, żeby ucisk stosować na nieobrzęknięte nogi - najlepiej przy wstawaniu z łóżka.
  • Stosuj zabiegi wodolecznicze; najprostszy z nich to kilkukrotne w ciągu dnia obmywanie nóg zimną wodą, zwłaszcza wtedy, gdy są rozgrzane, np. po wstaniu z łóżka lub dłuższym chodzeniu.
  • Smaruj obrzęknięte żyły maścią nagietkową oraz preparatami zawierającymi wyciąg z kasztanowca.
  • Przestrzegaj częstych odpoczynków - zwłaszcza, jeśli żylaki są duże.
Na pocieszenie można powiedzieć, że jeśli przed ciążą nie miałaś żylaków, po porodzie Twoje żyły najprawdopodobniej wrócą do normy. Jeśli żylaki są Twoim stałym problemem poza ciążą, wiele z powyższych wskazówek powinnaś stosować na co dzień.


ZIOŁA

W czasie ciąży warto stosować zioła wzmacniające Twój organizm.

Nagietek
Napar z niego możesz stosować od początku ciąży przez całą jej pierwszą połowę. Ziele to wzmacnia ciążę, zapobiega poronieniom. W przypadku zagrożenia poronieniem (np. jeżeli poroniłaś w poprzedniej ciąży) do herbatki z nagietka dodaj przywrotnik pospolity.

Dziurawiec
Ziele to możesz pić przez cały okres ciąży. Poprawia pracę wszystkich gruczołów dokrewnych (w sposób pośredni także zapobiegać alergii u dziecka!) i układu trawiennego. Wzmacnia także układ nerwowy, zapobiega depresjom.

Ziele tasznika
Napar z niego pity na ok. 2- 3 tygodnie przed spodziewanym porodem - poprawia gęstość i krzepliwość krwi i zapobiega ewentualnym powikłaniom krwotocznym przy porodzie.

Kminek, anyż, czarnuszka oraz koper włoski
Są to zioła wspomagające laktację. Wpływają one na ilość i jakość pokarmu, warto więc pić ich napar lub jeść zmielone, począwszy od ostatniego trymestru ciąży przez cały okres karmienia.

sasakawa copy

sasakawa copy

http://www.rodzicpoludzku.pl/dokumenty/grafika/konfa_rzeszow.png

sasakawa copy

jeden procent

raporty red

raporty red

zorganizuj pokaz filmu zielony

baza porodowek

iconka zamow publikacje

kobiety mowia www

sasakawa copy

iconka lektury obowiazkowe